SELAMAT DATANG KE DUNIA PELANCONGAN

Sabtu, 2 Oktober 2010

menyelam scuba

Menyelam Skuba

Malaysia pesat berkembang menjadi salah satu destinasi penyelaman skuba terkemuka di dunia dan mempunyai salah satu habitat laut terkaya di lengkungan Indo-Pasifik. Gandingan biodiversiti hidupan laut yang menakjubkan serta pulau-pulau yang menarik yang dilengkapi dengan pantai yang putih bersih dan air laut yang hangat telah memikat para penyelam untuk kembali berulang-kali.

Tapak-tapak selaman skuba yang popular di sekitar Malaysia menyediakankan pelbagai bentuk dasar laut termasuk terumbu karang, terumbu dinding, rumpunan batu karang serta tapak bagi selaman laut dalam dan selaman kapal karam. Selaman ke dalam laut hangat yang nyaman menjanjikan pengalaman yang tidak dapat dilupakan dengan kepadatan hidupan marin eksotik beraneka warna yang sukar ditandingi di serata dunia.

Dari sekumpulan jerung Hammerhead hingga ke kumpulan besar ikan alu-alu dan pelbagai spesis penyu serta keganjilan ikan Frogfish dan Ghost Pipefish, pasti ada sesuatu yang menarik menanti anda. Tidak keterlaluan jika dikatakan setiap kali tinjauan biodiversiti dijalankan di kawasan laut tropika Malaysia, jumlah spesis hidupan laut semakin bertambah!

Terdapat banyak pusat penyelaman skuba di Malaysia dan kesemuanya mempunyai kelengkapan yang sempurna serta diperakui agensi penyelaman skuba antarabangsa seperti PADI, SSI dan SSAC kerana mengekalkan standard keselamatan dan profesionalisme. Sememangnya kesemua kursus penyelaman skuba di Malaysia juga diiktiraf oleh agensi-agensi tersebut.

Sebaik sahaja anda lulus kursus menyelam skuba, pakailah kelengkapan selaman terkini yang boleh didapati di mana-mana pusat penyelaman skuba di sini. Hampir kesemua pulau di sini menawarkan jenis-jenis tapak selaman skuba yang bersesuaian bagi para penyelam yang mempunyai pelbagai tahap pengalaman – dari selaman skuba di laut yang cetek dan mudah hingga ke selaman kapal karam yang lebih rumit.

Memandangkan lokasinya di tengah-tengah lengkungan Indo-Pasifik iaitu kawasan paling kaya dengan biodiversiti laut di dunia, Malaysia juga menawarkan pantai yang putih bersih serta pusat penyelaman profesional untuk keselamatan dan keseronokan para penyelam, sama ada yang mahir mahupun yang masih baru.

 
Tips
Jika anda mahu mengikuti aktiviti menyelam skuba, cubalah menempah pakej dengan agensi pelancongan yang dapat menyediakan khidmat penyelaman skuba, makanan dan tempat penginapan. Ini adalah cara terbaik untuk menikmati penyelaman skuba yang menyeronokkan dan dapat menjimatkan wang. Selain itu, kawasan laut juga akan bergelora dan air menjadi keruh sewaktu musim tengkujuh di pantai timur (November – Mac), jadi cubalah aktiviti menyelam skuba di luar kawasan ini.
 
 
Terokai Keajaiban Dasar Laut Malaysia.
click to view Pulau Kapas
Jika anda inginkan destinasi percutian pulau yang sempurna, anda mesti berkunjung ke Pulau Kapas di Terengganu.
click to view Pulau Sipadan
Syurga bawah laut ini sememangnya berhak digelar salah sebuah destinasi menyelam skuba terunggul di dunia.
click to view Pulau Rawa
Amat mudah ke Pulau Rawa yang terkenal dengan pasir putih dan terumbu karang yang penuh dengan ikan berwarna-warni.
click to view Pulau Perhentian
Pulau yang popular di kalangan pelancong dan penduduk tempatan dikelilingi perairan laut yang jernih dan kaya dengan hidupan laut.
click to view Pulau Langkawi
Gugusan 99 buah pulau, Langkawi menawarkan pantai indah, kemudahan taraf antarabangsa, barangan bebas-cukai, serta legenda yang memukau.
click to view Taman Laut Tunku Abdul Rahman
Taman laut yang mengandungi lima buah pulau ini menawarkan pelbagai kemudahan, pantai yang putih bersih dan aktiviti snorkel dan boleh dikunjungi dengan menaiki bot selama 20 minit dari Kota Kinabalu.
click to view Kapal Karam Labuan
Tapak-tapak selaman kapal karam di sini menawarkan pengalaman menyelam yang menarik samada bagi penyelam baru mahu pun yang berpengalaman.
click to view Taman Laut Pulau Payar
Taman laut indah yang memaparkan keajaiban laut diganding dengan kemudahan sempurna membolehkan pelancong mendekati alam semulajadi.
click to view Pulau Mabul
Chalet mewah bertiang kayu dan terumbu karang yang cetek menawarkan pengalaman menyelam skuba bertaraf antarabangsa meletakkan Pulau Mabul di dalam kelas yang tersendiri.
click to view Pulau Lankayan
Pulau kecil yang diliputi hutan ini telah meraih reputasi sebagai sebuah destinasi menyelam yang terunggul di Asia.
click to view Pulau Layang Layang
Topografi terumbu karang unik berhampiran pulau ini di tengah Laut China Selatan menjadikannya destinasi impian penyelam skuba.
click to view Pulau Redang
Terlindung di dalam kawasan Taman Laut Pulau Redang dan terumbu karang di sini kaya dengan pelbagai jenis hidupan laut.
click to view Pantai Bisikan Bayu
Angin dari Laut China Selatan bertiup lembut ke pantai yang terpanjang di Kelantan ini.
click to view Pulau Aur
Terletak di Taman Laut Johor, kedalaman air di sekitar Pulau Aur menjanjikan tahap penglihatan tinggi serta pelbagai jenis hidupan laut.
click to view Pulau Tioman
Pulau Tioman yang berbentuk mirip seekor penyu adalah pulau terbesar dan yang paling menarik di antara pulau-pulau di perairan pantai Timur.
click to view Pulau Lang Tengah
Pulau Lang Tengah yang kecil dan indah terletak di antara Pulau Perhentian dan Pulau Redang.
click to view Pulau Tenggol
Pulau kecil ini dipenuhi tebing batu yang menjunam ke laut, menggoda penyelam skuba untuk kembali ke sini.
click to view Taman Laut Pulau Tiga
Taman laut yang mengandungi tiga buah pulau indah serta perairan sejernih kristal memikat penyelam skuba dari seluruh dunia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TABUNG2 SILA LAH MENABUNG KAT CN

LIHAT JUGA DI SINI


ShoutMix chat widget